کد مطلب:189015 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

هشدار به خطرها
خطر كژراهگی ها هماره صراط مستقیم را تهدید می نماید. در كنار صراط مستقیم كه یك بزرگراه بیش نیست، بی شمار بی راهگی و كژراهگی وجود دارد. انسان فرزانه آن است كه در مرحله نخست تلاش كند خود را در مسیر صراط مستقیم قرار دهد. آنگاه تلاش دوم نماید تا هماره در صراط مستقیم در حركت باشد. از راهی كه وی را به مقصد می رساند انحراف حاصل ننماید. زیرا در رسیدن به مقصد تداوم پیمودن صراط مستقیم شرط است. در غیر این صورت یك لحظه غفلت و اندكی انحراف از آن، مسیر را به بی راهگی خواهد كشاند. قرآن و عترت یك صراط مستقیم هستند، كه پیروان خویش را به مقصد می رسانند. بریدن از هر یك از این دو، بی راهگی است كه خطرها در پی دارد.

برای مصونیت از این خطرها رهنمون عترت تبیین صراط مستقیم است. عترت در طول تلاش فرهنگی خویش كوشیده تشكل همسوی عترت را ساماندهی فرهنگی نماید و تشیع را از خطر كژراهگی ها هشدار دهد. عترت در فرایندهای گوناگون و عرصه های متفاوت فرهنگی هواداران خویش را غنی و پر بار ساخته است.

بر این اساس پیمودن راه عترت و هوادار عترت شدن آن گونه آسان نیست، كه هر كس با زبان مدعی باشد. بلكه شرایط بس ویژه و منضبط دارد. هر كس از آن دایره پای بیرون نهد از زمره پیروان عترت نخواهد بود. فریاد رسای عترت است كه از گروه های منحرف كه خود را منسوب به عترت می دانند بی زاری می جویند. تشكل همسوی عترت را در تحت ضوابط و شرایط قرار می دهند. بر پیروان خود بایسته می كنند تا آن شرایط



[ صفحه 223]



و ویژگی ها را فراهم سازند و تا آن ویژگی ها فراهم نشود، نباید خویشتن را شیعه و پیرو عترت قلمداد نمایند.

در این فرصت برخی ویژگی های هواداران عترت و شیعه كه از زبان باقر العلوم علیه السلام فرهنگ سازی شده است، می پردازیم تا با الگوگیری از رهنمون های وحیانی حضرت، مشعلی در فراروی همگان قرار گیرد؛ تا در پیمودن راه مستقیم، اطمینان و استواری فراهم گردد. توجه به این فرهنگ سازی اندیشه ها را بالنده و رفتار را از خطرها مصون می نماید. این ویژگی ها هواداران عترت را كه هوادار حق می باشند بی دغدغه و با اطمینان به مقصد رهنمون می سازد. در عین حال كه نقش آفرینی فرهنگی باقر العلوم علیه السلام را به خوبی در حوزه فرهنگ و معارف شفاف می سازد.